I min blogg kommer jag att skriva om de böcker jag läst och vill läsa. Jag kommer att berätta om hur just den boken hamnade i min bokhylla samtidigt som jag hoppas kunna ge någon ett bra boktips.

söndag 9 januari 2011

Marstrand, 2010.

När P och jag gifte oss i augusti 2010 hyrde min familj bottenvåningen på ett hus på Koön. Familjen de hyrde av tyckte att deras barn hade väsnats så mycket att de fick en bok av dem som deras granne var författare till. Boken hette "Fyrmästarens dotter" av Ann Rosman. Det är en bra deckare som utspelar sig på Marstrand. Jag läste den under min semester i somras och nu i julas fick jag hennes andra bok "Själakistan" som jag läst ut idag. 

Även denna bok utspelar sig en sensommar på Marstrand. I böckerna får man följa kriminalinspektör Karin Adler vid Göteborgspolisen. Man har hittat ett lik utan huvud vid Offerstenen. Kvinnan är klädd i medeltidskläder och tillhörde en grupp lajvare. 

Det är roligt att läsa böcker som utspelar sig på en plats man känner till. Man ser tydligt framför sig när författaren beskriver miljön. Jag vet var Bergs Konditori ligger på Marstrand och jag har själv varit vid Karlstens fästning, det var där P och sa ja till varandra.

5 kommentarer:

  1. Vilket fint inlagg! Ser fram emot flera! Puss & kram

    SvaraRadera
  2. Vad roligt med en blogg Charlotta!! Kul att få läsa den! Kram

    SvaraRadera
  3. Smart bloggidé och vilka fina bilder! Ser fram emot lite lästips. kram kram

    SvaraRadera
  4. Så härligt att få följa dig min tös. Tänk vad mutor i barndomen kan göra underverk. Mycket trevlig ide. Ser fram emot att följa dig även på detta sättet. Kram motti

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig blogg , vi delar ju det stora intresset att läsa så jag kommer verkligen att följa din blogg för att ta till mig lästips och kanske också kunna bidra med något . Just nu läser jag boken jag fick i julklapp Robert Gustafssons Från vaggan till deadline, har inte hunnit så långt men den verkar bra, som sagt kommer flitigt att följa din blogg

    Kram från din far

    SvaraRadera