I min blogg kommer jag att skriva om de böcker jag läst och vill läsa. Jag kommer att berätta om hur just den boken hamnade i min bokhylla samtidigt som jag hoppas kunna ge någon ett bra boktips.

fredag 30 mars 2012

Niceville


För ett par dagar sedan läste jag ut "Niceville" av Kathryn Stockett. Jag vet inte riktigt hur jag fick upp ögonen för denna bok men jag tror den har varit månadens bok/pocket. Att den har filmatiseras (finns nu på DVD) gjorde mig också nyfiken. Jag kikade på den under bokrean och köpte den sedan på Adlibris för en billig peng. I "Niceville" får man främst följa tre kvinnor i sextiotalets Södern. Skeeter, en ung kvinna, kommer hem efter universitetsstudier och drömmer om att bli författare. Hon har en dröm om att förändra världen och när hon kommer i kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen och hennes vännina Minny bestämmer de sig för att skriva en bok som skildrar verkligenhetn i staden som de kallar Niceville. De skriver hur de svarta diskrimineras och förnedras men också om drömmar, hopp och vänskap. Jag tyckte boken var riktigt bra, den var svår att lägga ifrån sig occh jag ser framemot att se filmen. Berättelsen är upprörande men samtidgt fin om vänskap, att stå upp för sig själv och om att våga.  

"Niceville är en fantastiskt varm, kärleksfull och levande skildring över livet på dessa människor som trots svåra lidanden och kränkningar i vardagen kämpade vidare och aldrig gav upp. ... Hennes ambition har varit att ge en trovärdig röst åt de svarta kvinnorna. Hon kunde inte ha lyckats bättre." Jönköpings-Nytt

"Niceville är en sådan där bok som det är svårt att lägga ifrån sig. Redan från första sidorna griper den tag. ... Boken är både rörande och gripande, väl värd att läsa helt enkelt." Nya Kristinehamns-Posten


Igår gick jag ner till Bokia och köpte den andra boken av Lucy Dillon som jag bloggat om för inte så länge sedan. Den heter "Hundar, hus och hjärtats längtan". Det är sällan jag köper böcker i affär för det är mycket billigare via nätet men jag tycker det är kul att köpa i affären och sen vill man gärna stödja bokaffärerna så att de inte försvinner. Började läsa boken igår och den kommer säker få ett gott betyg. Mer om den sen.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Det är härligt att läsa om människor som vågar stå upp för sig själv och som är modiga, så får man själv en liten kick eller hur ??. Den boken du köpt nu vill nog din mamma gärna låna när du läst den,

    Kram från din far

    SvaraRadera
  2. Ja denna boken vill jag också låna lite längre fram när jag inte är så känslig. Kram motti.

    SvaraRadera