I min blogg kommer jag att skriva om de böcker jag läst och vill läsa. Jag kommer att berätta om hur just den boken hamnade i min bokhylla samtidigt som jag hoppas kunna ge någon ett bra boktips.

söndag 4 mars 2012

Nobel


Igår läste jag ut "Nobels testamente" av Liza Marklund. Jag fick boken för några år sedan av mamma och pappa, jag tror det var i julklapp. Jag minns att jag köpte ett par stycken av hennes tidigare böcker på en bokrea i Stockholm för många år sedan. Jag tyckte dem var jättebra men efter att jag läst "Den röda vargen" tröttnade jag på hennes böcker och därför blev "Nobels testamente" kvar i bokhyllan. Men så gav jag den en chans och den var faktiskt bra och stra x efter att jag började läsa den fick jag veta att den skulle komma på bio och i fredags hade den premiär.

Även denna boken handlar om journalisten Annika Bengtzon som arbetar på Kvällspressen. Hon blir vittne till ett mord under självaste Nobelfesten. Offret är Nobelkommitténs ordförande som skjuts rakt genom hjärtat. Precis i samma ögonblick får hon ögonkontakt med Annika som upplever att offret redan visste att detta kunde hända. Annika som har svårt att få ihop sin tillvaro dras allt mer in i en våldsam historia som för henne farligt nära sanningen. Jag kan rekommendera boken och kommer verkligen att se filmen men kanske inte på bio.

"Liza Marklunds bästa bok sedan Sprängaren" Anne Holt (det var ju ett tag sedan jag läste något av Marklund men jag tror hon har rätt)

De böckerna som väntar nu är "Niceville" av Kathryn Stockett, den köpte jag på Adlibris bokrea och om jag inte har helt fel har den varit Månandes Pocket (eller kanske bok) och att även denna är filmatiserad. Men först ska jag läsa en bok som jag bara sprang på när vi hämtade min syster på Centralstationen "Ensamma hjärtan och hemlösa hundar" av Lucy Dillon. Peter köpte den till mig och det verkar vara en feelgood bok. Min syster köpte den också.

1 kommentar:

  1. Häftigt att du läst ut boken precis så kan du ju gå på bio och se filmen . Det kan ju vara roligt att jämföra , om jag förstått det rätt så är det en ny skådespelerska i rollen som Annika Bengtzon . Passar på att tacka för en härlig helg

    Kram pappa

    SvaraRadera