I min blogg kommer jag att skriva om de böcker jag läst och vill läsa. Jag kommer att berätta om hur just den boken hamnade i min bokhylla samtidigt som jag hoppas kunna ge någon ett bra boktips.

tisdag 13 augusti 2013

Tre böcker...

Köpenhamn
Den första boken jag vill nämna är "Mercurium" av Ann Rosman. Det är historien om Metta Fock, den enda kvinnan som satt fängslad på Carlstens fästning. Året är 1802 och hon står anklagad för att ha giftmördat sin man och två av sina barn. Parallellt med hennes historia får man åter igen följa kriminalinspektör Karin Adler. Två personer har blivit mördade under en maskerad på Carlstens fästning. Det är en privat fest och portarna har ständigt varit stängda och bevakade. Jag tyckte det var en bra bok men inget mer. Ann Rosman ska dock ha beröm för hennes research. Hon kan sin historia om Marstrand. 

 När jag läste ut den började jag på "Även tystnaden har ett slut. Mina sex år av fångenskap i den colombianska djungeln" av Ingrid Betancourt. Det var en kollega till mig som berättade om den och jag tyckte den verkade intressant. I boken berättar författarinnan den sanna historien om hur hon kidnappas av FARC-gerillan och hålls fången i närmare sju år. Det är en mycket bra bok som beskriver många hemskheter, övergrepp och elände men också om viljan att överleva, kampen för sin frihet och friheten att själv bestämma vem man vill vara. Jag imponeras av Betancourts förmåga att skapa sig en vardag i detta elände, en vardag som ger henne mening och vilja till att kämpa vidare. Man får även följa en del av hennes medfångar och en av dessa är Clara, en medarbetare till Betancourt. Clara väljer att skaffa barn i djungeln och efter boken googlade jag både Clara och Betancourt och då fick man veta lite mer om hur det hade gått sedan. En mycket bra bok!!

 Nu till ännu en mycket bra bok som jag fick låna av min syster "Livet efter dig" av Jojo Moyes. Man får följa Lou och Will, två helt olika individer vars vägar möts då Lou blir anställd som Wills sällskapsdam. Will är en ung, begåvad och framgångsrik man. En man som har allt tills dess att han är med i en olycka och blir totalförlamad. Will tappar livslusten och Lou är den som ska få honom tillbaka till livet. Will är dyster och oförskämd och Lou vet inte hur hon ska ta hand om honom. Det är en fantastisk berättelse om två människor som möts och förändrar varandras liv för alltid. Läs den!!! 

 Jag har en massa böcker på gång. Har fått låna två av min granne, sen är det två olästa i bokhyllan, två som jag ska låna av mamma, en ska jag låna av min syster och två vill jag köpa. Det blir alltså 9 st som jag har framför som jag vet nu. Jag berättar vilka dem är efter hand men den jag läser nu lånade jag av grannen och det är "Torka aldrig tårar utan handskar" av Jonas Gardell. Ha det gott!! Tar gärna emot lästips. Jag tänker på alla bra böcker jag inte känner till och kanske missar, vill inte missa en kanonbok.

1 kommentar:

  1. Din läshöst ser fullspäckad ut, härligt.
    Jag för min del läser bara LCHF kokböcker. Kram motti.

    SvaraRadera