I min blogg kommer jag att skriva om de böcker jag läst och vill läsa. Jag kommer att berätta om hur just den boken hamnade i min bokhylla samtidigt som jag hoppas kunna ge någon ett bra boktips.

tisdag 9 april 2013

Coelho

Håller just nu på att läsa " I skydd av skuggorna" av Helen Tursten. Innan jag började läsa denna lästa jag ut "Veronika bestämmer sig för att dö" av Paulo Coelho. En vän berättade om denna bok för ett tag sedan och det gjorde mig nyfiken. Veronika är en ung kvinna som man skulle säga har allt, familj, jobb och beundrare men trots detta är hon inte lycklig och bestämmer sig för att ta sitt liv. Hon misslyckas och hon vaknar upp på ett mentalsjukhus, där får hon veta att hjärtat tagit skada och att hon kommer att dö inom ett par dagar. Här börjar hennes resa. Hon möter många nya människor, hon börjar ifrågasätta galenskap och börjar njuta av det livet har att erbjuda. Hon finner glädje i det lilla och börjar göra saker hon aldrig tidigare vågat göra, hon ska ju ändå dö som hon själv resonerar. Det var en bra och läsvärd bok. Det tog ett par sidor innan jag tog den till mig men då blev den riktigt bra. Tänkvärd. Boken är filmatiserad med Sarah Michelle Geller i huvudrollen. Har inte sett den men skulle gärna göra det. Som tonåring blev tydligen Coelho själv placerad på mentalsjukhus av sina föräldrar inte mindre än tre gånger. Dem tyckte tydligen att hans ambitioner att bli författare inte var passande. Med "Veronika bestämmer sig för att dö" medverkade han till att få igenom en brasiliansk lag mot tvångsintagning på mentalsjukhus.

1 kommentar:

  1. Fantastiskt att man kan påverka lagstiftningar i en så viktig fråga. Kram motti.

    SvaraRadera