I min blogg kommer jag att skriva om de böcker jag läst och vill läsa. Jag kommer att berätta om hur just den boken hamnade i min bokhylla samtidigt som jag hoppas kunna ge någon ett bra boktips.

lördag 26 januari 2013

Två böcker

I julas läste jag ut "Femtio nyanser av honom" av E L James och jag trodde faktiskt att jag skulle gilla den bättre. Trilogin av E L James har väl knappast undkommit någon men jag ger en kort presentation ändå. Den handlar om det erotiska mötet mellan Anastasia och Christian där relationen går ut på dominans och undergivelse. Ana blir dock förälskad i Christian som är kontrollerande med mörka hemligheter. Det är just hans kontrollerande personlighet som gör att jag inte riktigt gillar boken. Vet faktiskt inte om jag kommer läsa fortsättningen. Men med tanke på att många pratade om boken är jag glad över att jag läst den. I julklapp fick jag Kristina Ohlssons sista bok "Paradisoffer" och den var riktigt bra. Lite annorlunda story än hennes andra böcker. En Boeing 747 lyfter från Arlanda med destination New York. En flygvärdinna hittar snart ett hotbrev riktat mot både Sveriges och Amerikas regering och om inte kraven infrias kommer planet att sprängas. Man får återigen möta Alex Recht som utreder kapningen tillsammans med Eden Lundell från Säpo och Fredrika Bergman som nu arbetar på justitiedepartementet. Hon får arbeta som kontakperson mellan regeringen och polisen. Utredningen leder inte framåt och timmarna går. Ska man infria kaparnas krav eller ska passagerarna och besättningen offras för ländernas säkerhet? Mycket bra bok. Spännande rätt i genom men jag tyckte nog slutet kunde "ge" lite mer. Tycker verkligen att den skulle kunna filmatiseras. Har själv funderat på vilka skådespelare man skulle ha till de olika karaktärerna. Såg precis nu att det verkar som att Kristina Ohlsson kommit ut med en ny bok, "Davidssjärnor". Den måste jag köpa senare. Idag köpte jag Helene Turstens senaste "I skydd av skuggorna" och "Veronika bestämmer sig för att dö" av Paulo Coelho, en mycket kär vän till mig tipsade mig om den. Köper nästan alltid mina böcker på Adlibris, billigt och gratis frakt. Synd att det ska vara så mycket dyrare i affär för det är mysigt att köpa böcker i bokaffären, men snart är det ju bokrea då kanske det blir ett köp.

2 kommentarer:

  1. Härligt att läsa dina recessioner , boken av Kristina Ohlsson lånar jag gärna.
    Glad att du påminde om bokrean , har inte tänkt på det

    Kram från din far

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, den första boken var ingen höjdare. Jag vet inte heller om jag ska läsar de två andra. Kram motti.

    SvaraRadera