I min blogg kommer jag att skriva om de böcker jag läst och vill läsa. Jag kommer att berätta om hur just den boken hamnade i min bokhylla samtidigt som jag hoppas kunna ge någon ett bra boktips.

lördag 31 augusti 2013

Gardell

Vid förra inlägget glömde jag berätta om en bok jag läst, "I skydd av skuggorna" av Helene Tursten. Man får ännu en gång följa kriminalinspektör Irene Huss vid Göteborgspolisen. Hon och kollegorna utreder mordet på en man som hittas ihjälbränd i en byggnad som tillhört ett mc-gäng. Irene får även en varning från de kriminella gängen genom en bilbomb som detonerar utanför makens restaurang, bilen tillhör familjen Huss. Jag gillar Turstens böcker om Huss, filmerna är också bra men nu var det ett tag sedan jag såg en Huss-film.

De två senaste böckerna jag läst fick jag lite spontant låna av min granne, Jonas Gardells "Torka aldrig tårar utan handskar" del 1 och 2. Hade ingen tanke på att läsa dem men är så väldigt glad att jag gjorde det. Otroligt bra och tänkvärda böcker som får en att rysa. Böckerna handlar om hur det var att vara homosexuell i Sverige på 80-talet när HIV och AIDS kom till Sverige och hur dessa människor behandlades. En bok om värme, kärlek, att våga vara sig själv, om förnedring, sorg, död, glädje och vänskap. Vill snart läsa den tredje och sista. Läs dem!! Har ännu inte sett filmatiseringen men det kommer jag att göra.
 

Hulda


 

1 kommentar:

  1. För min del är det total boktorka, men nu i höst ska jag nog ta tag i det också. Kram

    SvaraRadera