I min blogg kommer jag att skriva om de böcker jag läst och vill läsa. Jag kommer att berätta om hur just den boken hamnade i min bokhylla samtidigt som jag hoppas kunna ge någon ett bra boktips.

måndag 8 augusti 2011

Marstrand

Marstrand    
Jag vet inte om ni minns men jag har tidigare bloggat om författarinnan Ann Rosman och hennes deckare som utspelar sig på Marstrand. I våras eller tidigt i somras kom hennes tredje bok ut "Porto Francos väktare" och för ett par dagar sedan läste jag ut den. Jag fick den av mamma och pappa när vi var hos dem i somras. Boken utspelar sig mestadels under det sena 1700-talet när Marstrand var en frihamn. Agnes är en ung kvinna som klär ut sig till pojke och beger sig till Marstrand för att söka arbete. En farlig plats där det härjar av smugglare, kapare och mördare. Berättelsen utspelar sig även i nutid och då får man än en gång följa Karin Adler hos Göteborgspolisen. Man har hittat två lik i Gamle mosse på Klöverön, en kvinna med ett spädbarn. Kropparna har legat där väldigt länge och fallet leder Karin långt bak i Marstrands historia. 

Jag tyckte boken var bra men att det var lite för mycket om Marstrands historia och inte så mycket deckare. Rosman har dock gjort en ordentlig research vilket är imponerande.


"Historiskt intressant, kryddat med spänning och fantasi." aaaa Allas Veckotidning

"Perfekt semesterläsning." Hallands Nyheter

3 kommentarer:

  1. Kul att den ändå var läsvärd, låter ju lite så där men att blanda nutid och dåtid åtminstone när det handlar om deckare. Vi får hålla ögonen öppna för fler härliga böcker som vi kanska kan förära dig. Tack älskade tös för en underbar semester, synd bara att tiden flyger iväg. Kram motti.

    SvaraRadera
  2. Som vanligt intressant att läsa om dina läsupplevelser , själv är jag klar med vandringsboken som nu kommer att hamna hos en medarbetare på Bup i Karlshamn , vi skall förresten börja med en liten bokbytar klubb på jobbet.

    Kram pappa

    SvaraRadera
  3. Kul att den vandrar vidare. Bra idé med bokbytardag! Gillar det...

    SvaraRadera