I min blogg kommer jag att skriva om de böcker jag läst och vill läsa. Jag kommer att berätta om hur just den boken hamnade i min bokhylla samtidigt som jag hoppas kunna ge någon ett bra boktips.

tisdag 30 augusti 2011

Huvudjägarna


Jag hade länge velat läsa "Huvudjägarna" av Jo Nesbo och för ett par dagar sedan läste jag ut den. Det var maken som först visade ett intresse över författaren och boken. Var inne på Bokia och tittade på den och blev själv också intresserad. Jag funderade ett tag på att köpa den till honom men det blev inte så. Han köpte den själv på Maxi i Bromölla innan vi åkte till Rhodos. Han läste ut den väldigt snabbt men det tog lite längre tid för mig. Har varit inne i en period då läsningen kommit lite efter. Kan få sådana perioder ibland när jag läst väldigt mycket. En dag bestämde jag mig i alla fall för att verkligen ägna mig åt boken och då gick det snabbt tills den var utläst.

Den var mycket bra och jag kan verkligen rekommendera den. "Huvudjägarna" är en fristående thriller av Nesbo, författaren bakom kriminalromanerna om Harry Hole. Vad handlar den då om? Jo, Roger Brown är en av Norges bästa headhunter som lever över sina inkomster för att tillfredsställa sin frus behov och deras dyra livsstil. Roger Brown kommer i kontakt med Clas Greve som är en perfekt kandidat till alla toppjobb. Roger är dock mer intresserad av att komma över hans dyra Rubensmålning som skulle kunna trygga Rogers dyra liv. Clas Greve har i sin tur egna motiv för att söka upp Roger. En jakt har börjat och ingen går säker. 

I augusti går tydligen filmen Headhunter (som bygger på Hvudjägarna) upp på biograferna i Skandinavien. 

"En ytterst underhållande, förstklassig thriller, där Nesbo använder hela sitt register av smart berättarteknik i denna historia som är vildare och galnare än något han skrivit tidigare" Dagbladet (Norge).

6 kommentarer:

  1. Känner igen det där om att ha perioder då läsning inte är lika omfattande även om det inte är så väldigt ofta, man har väl tankarna på annat håll och annat som man måste lägga tid på. Jag tycker också att Huvudjägarna var både lätt/snabbläst och spännande, blir intressant att se filmen

    Kram från din far

    SvaraRadera
  2. Nu far vi iväg på vårt äventyr i Vilda västern. Kanske vi får lite inspiration till något litterärt mästerverk från en svunnen tid. Kram, vi hörs, motti.

    SvaraRadera
  3. Ska forsoka igen med din blogg. Vi ar nu,fredagkvall i West Yellowstone och allt ar fantastiskt. Har haft narkontakt med en stor bisonoxe som stod framfor bilen, jisses sa stor. Fick inte ga ur bilen p.g.a risk for bjorn. I morgon aker vi till Jackson, halsningar paronen.

    SvaraRadera
  4. Nu har mossan shoppat loss i Jackson Hole, nu ska vi slappa pa rummet och i morgon bar det ivag till Salt Lake City, kram paronen.

    SvaraRadera
  5. Nu ar vi i Salt Lake City och shoppar runt. Bor pa ett flott hotell Hilton. Nu ska vi ga upp och vila fotterna. Imorgon far vi vidare till Moab, kram paronen.

    SvaraRadera
  6. Nu ar vi i Denver igen. I morgon bar det ivag hem igen. Kram paronen.

    SvaraRadera