I min blogg kommer jag att skriva om de böcker jag läst och vill läsa. Jag kommer att berätta om hur just den boken hamnade i min bokhylla samtidigt som jag hoppas kunna ge någon ett bra boktips.

tisdag 24 januari 2012

Liv, död, försoning och kärlek

Taormina, Sicilien 2010
Förra veckan läste jag ut "Någonstans inom oss" av Kajsa Ingemarsson. Det är hennes senaste roman om liv och död, om försoning med det som varit och om kärlek. Rebecka är en ung kvinna som har bestämt sig för att avsluta sitt liv. Hon står på en klippa i Stockholm beredd på att hoppa. Bakom sig har hon äktenskap, framgång och pengar. Hon hoppar och i vanliga fall är det slutet men istället är det början och hon tvingas nu möta det som hon gjort allt för att undvika. Det är en mycket fin berättelse om liv och död och om att hitta frid. Den är skriven på ett berättande sätt med mycket värme. Jag har läst hennes tidigare romaner och denna hamnar i toppen.   

Just nu håller jag på att läsa Viveca Stens "I natt är du död".

2 kommentarer:

  1. Tack för en underbar helg. Vi ses snart igen. Kram motti.

    SvaraRadera
  2. Härligt att läsa böcker som man väljer för att man tidigare läst något av samma författare och sen är boken ännu bättre än de tidigare . Så var det med den jag läste nu när du var hemma . Så gott som död av Mark Billingham , jag har läst flera av honom men denna är klart bäst så här långt.

    Tack för en härlig helg min kära dotter
    Kram pappa

    SvaraRadera